door Iris Venema | Categorie: Fruit, Slider

Heerlijk is het om soms een lekkere bak nasi bij de afhaalchinees te halen, maar gezond is het helaas niet. Maar wees gerust, ik heb een heerlijk alternatief voor je met bloemkoolrijst!

Bloemkoolrijst? Ja ”rijst” gemaakt van bloemkool. Dit doe je door rauwe bloemkool te malen tot een kleine korrel. De maaltijd zal dan ook veel minder zwaar op je maag vallen. En ohja, wat is nasi zonder lekkere pindasaus? Gelukkig kun je die ook een stuk gezonder maken met pindakaas poeder! PB2 pindakaas poeder wordt gemaakt door pinda’s langzaam te roosteren en daarna geperst om de olie (vet) te verwijderen. Een portie pindasaus voor bij de nasi bevat dan ook maar 45 calorieën!!

nasi2

Wat heb je allemaal nodig? 2-3 personen

Voor de Basis

  • 1 bloemkool
  • 450 gram nasi groenten (ik had een grote bak van AH)
  • extra: kip stukjes, hamblokjes en/of een gebakken ei

Voor de boemboe (kant-en-klare heeft als eerste ingrediënt suiker)

  • 4 sjalotjes, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 2 tl sambal oelek of 2 lomboks, fijngesneden zonder zaadlijst
  • 1 tl trassi bakar, verkruimeld

Voor de pindasaus

Hoe maak je de nasi?

1. Vijzel de boemboe-ingrediënten tot een smeuïge pasta en fruit het voor 3 minuten aan in de pan met 1 eetlepel kokosolie/olijfolie en roer daarna de bouillonkruimels erdoor.

2. Moet er nog vlees garen? Gooi dat er dan nu bij en laat garen in ongeveer 3 minuten. Voeg daarna de nasi groenten erbij. Maal de bloemkoolroosjes tot rijst en voeg toe tot de nasi goed door gewarmd is en de ”rijst” gaar is.

3. Als je er graag een omelet bij wil kun je die nu maken. Mix voor de pindasaus de poeder en water samen en warm op in de magnetron.

4. Nu is alles klaar en kun je lekker gaan smikkelen. Misschien met nog wat gebakken uitjes erbij? ;)

nasi1

 

Plaats een reactie

CommentLuv badge