door Iris Venema | Categorie: Fruit, Slider

Wie een beetje gezonde foodblogs in de gaten houdt kent het waarschijnlijk wel,  over night oats of ookwel overnight oatmeal. Maar wat is dat precies? Is het echt zo gezond en is het een hype of een blijvertje?

Overnight oats en bananenpannenkoekjes zijn op dit moment erg populaire manieren om de dag op een gezonde manier te starten. Overnight oats zijn havervlokken die een nachtje in de koelkast hebben geweekt in bijvoorbeeld amandelmelk.  De volgende dag kun je er nog lekkere gezonde dingen doorheen doen, zoals noten en heerlijk fruit.

DSC_9832

De reden dat overnights oats zo populair zijn is dat het ontzettend lekker, ontzettend makkelijk en ontzettend gezond is. Havervlokken bevatten namelijk heel veel vezels die goed zijn voor de vertering, ze zorgen voor een sneller en langer gevoel van ‘vol’ zijn en het bevat betaglucaan wat het cholesterol kan doen dalen.

En is het een hype, of een blijvertje? Sowieso was 2013 het jaar van de superfoods én fruits en daar hoorde dit ( de overnight oatmeal) ook bij! Je ziet het nog steeds voorbij komen en wat mij betreft echt een blijvertje. Voor mij zelf vind ik het dé ontdekking qua ontbijt gerechten!  Het is een fijne vervanger voor brood, ik eet nog steeds brood hoor! Alleen vind ik het fijn om te variëren.

Mijn favo variatie voor overnight oatmeal

DSC_9834

Appel kiwi oatsop de foto

– 30 – 40 gram havervlokken
– een eetlepel chiazaad
– een eetlepel sesamzaad
– een eetlepel lijnzaad
– een eetlepel rozijnen
– een theelepel kaneel
– 200 ml amandelmelk
–  1/2 appel en 1 kiwi

Zo maak je het:

Doe alle ingrediënten, behalve het fruit in een kom of glas (kom is makkelijker) Roer het even door elkaar en zet het vervolgens afgedekt in de koelkast. Nu kun je heerlijk gaan slapen, de volgende ochtend hoef je alleen nog het fruit in stukjes te snijden en je hebt een heerlijk ontbijt! Wel nog even roeren ;)

Aarbei banaan oats

– 30 – 40 gram havermout
– 200 ml amandelmelk
– 1 eetlepel sesamzaad
– 1 eetlepel lijnzaad
– Paar aardbeien 1/2 banaan
– Handjevol noten (ongezouten)

Zo maak je het:

Ook hier doe je alle ingredienten, behalve de noten en het fruit in een kom of glas, even roeren en je kunt het afgedekt in de koelkast zetten. De volgende morgen roer je het weer even door en voeg je het fruit en de noten toe. Nu kun je heerlijk ontbijten!

Was jij al bekend met overnight oats? En lijkt het je wat?

Vond je dit een leuk bericht, vergeet Fashion and Fruit dan vooral niet te volgen op Bloglovin!
Follow on Bloglovin

 

 

 

 

Plaats een reactie

CommentLuv badge